Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen - D`ieteren voor de rechter slepen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    In #5 vind ik een prijs van 1200€ om zo'n ketting te laten vervangen ( nu iets meer zeker...) , dan laat je ze toch meteen vervangen ???

    Bron : problemcar.nl :
    Hallo ! Ben van België . Op website in Nederland veel gelezen over de problemen met de TSI motoren van de VW Golf VI ....


    @TS : kan je ff duidelijk maken of je nu zelf 1000€ moet opleggen of dat de dealer 1000€ tussenbeide komt....
    Last edited by ; 01/03/2014, 12:00. Reden: xtra

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
      Ben ik hier nu de enige die het straf vind dat de ketting is vervangen bij een terugroepactie, en na 2 jaar alweer kapot is?

      Je bent zeker niet de enige. Dit is weer zo'n topic waarin het eerste antwoord het sentiment van het hele topic bepaald. Het is volledig normaal dat de topicstarter zich bedrogen voelt want als VW een nieuwe ketting plaatst bij een terugroepactie en die nieuwe ketting vervolgens net buiten garantie dezelfde problemen vertoont als de oude ketting dan is het wel degelijk de schuld van VW. Verder is er niks warrig aan dit verhaal, veel van de reacties erop zijn gewoon lomp. Het is een gekend probleem want het net staat er vol van, vooral in Nederland waar ze veel meer met benzines rijden.

      Wat betreft een mogelijke rechtszaak: in dergelijke geschillen spreekt een rechter zich meestal uit in het voordeel van de particulier maar zonder goede advocaat én rechtsbijstand zou ik er niet aan beginnen. Je moet trouwens al een rechtsbijstandsverzekering hebben op het moment dat dit begon want nu nog snel aansluiten zal je hiervoor geen dekking geven.

      Comment


      • #23
        Ik vermoed dat mijn reply te snel werd gelezen... De aangehaalde wetteksten gaan over garantie op herstellingen en niet over garantie op onderdelen en of goederen. Het betreft hier een nieuwe ketting en dus is de garantie bepaald op dat onderdeel. En dus 2 jaar geldig. Het gaat hier over het voorwerp, en niet over de handeling.
        In ieder geval heeft de TS het recht zich te beroepen op abnormale slijtage van dat onderdeel. In de meeste gevallen dient het een veelvoud mee te gaan van het aantal kilometers, dan wat het nu heeft uitgehouden.
        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

        Comment


        • #24
          Ik zou het voorstel aanvaarden en nog 1,5 jaar met de wagen bollen, en dan deze verkopen... Een mooie VW van 5 jaar is wel nog iets waard
          Elke andere stap zou kostelijker uitvallen (o.m. procederen, dat doe niet onder de 15000 euros)

          Comment


          • #25
            in nl, waar wat meer benzines rondrijden stelt vw dat een distributieketting een autoleven lang moet meegaan

            Comment


            • #26
              '.........
              Last edited by guyugy; 01/03/2014, 13:49.

              Comment


              • #27
                À
                Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk Berichten
                Even kort de situatie schetsen:
                • 2de hands VW Golf 1.2 TSI gekocht in 2011, auto was van 2010
                • Op 16 februari 2012 wordt de distributieketting vervangen in het kader van een terugroepactie van VW. Dit omdat er problemen zijn met het rekken van de ketting. Km stand: 23 000
                • Op 25 februari 2014 begint de auto hevig te schokken en beland deze bij de dealer km stand 49 000
                  • Analyse wijst uit dat het probleem ligt bij de distributieketting die rek vertoont.
                  • VW zegt dat het geen garantie betreft omdat de termijn van 2 jaar overschreden is met 7 dagen.
                  • VW doet een voorstel om tussen te komen in de kosten en stellen voor om 'maar" 1000 euro te betalen voor de herstelling.
                Ik heb vriendelijk bedankt voor het gulle voorstel en stel me de vraag of ik een rechtszaak wil starten op basis van verborgen gebreken:
                • Het kettingprobleem is gekend en officieel erkent door Volkswagen
                • Een ketting gaat niet "rekken" op 1 dag maar over de gehele periode.
                Is dit een goed idee ? Slaagkans ?

                VAG kwaliteit .... dacht het niet
                @ts stel een onafhankelijk expert aan en laat hem de zaak onderzoeken. Geef hem alle informatie die je op het net hebt gevonden met gelijkaardige problemen. En laat hem onderhandelen met dieteren.

                Ik vind het jammer dat jullie de kant kiezen van de invoerder, je zal zelf maar ooit in de problemen komen. Op veel sympathie moet je hier niet rekenen.

                en ja , mensen registreren zich op een forum; om een 2de mening te kennen of lotgenoten te vinden. En zoals het nu gaat met de kwaliteit van de auto's gaan we dit nog veel zien gebeuren...
                Last edited by ; 01/03/2014, 15:45.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                  in principe is de garanty verlopen en heb je gewoon pech dat je iets te weinig rijd. anders had het binnen garanty nog kunnen voorvallen.
                  Dat is dus een probleem waar er eens iets aangedaan moet worden.

                  Iemand die 40.000 km per jaar doet heeft binnen de garantie periode wel alle ziektes gezien die zich kunnen voordoen.
                  Ik heb het dan wel over gekende problemen en kinderziektes. (zoals bv zetelverwarming, slechte remschijven enz)
                  Maar diegene die er maar 5000 per jaar doet heeft de pech dat de problemen zich na enkele jaren voordoen buiten de garantie periode en betaald de onderdelen en de werkuren voor iets dat eigenlijk als probleem onderdeel gekend staat.


                  En weg was de topic starter.........
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                    Ik vermoed dat mijn reply te snel werd gelezen... De aangehaalde wetteksten gaan over garantie op herstellingen en niet over garantie op onderdelen en of goederen. Het betreft hier een nieuwe ketting en dus is de garantie bepaald op dat onderdeel. En dus 2 jaar geldig. Het gaat hier over het voorwerp, en niet over de handeling.
                    In ieder geval heeft de TS het recht zich te beroepen op abnormale slijtage van dat onderdeel. In de meeste gevallen dient het een veelvoud mee te gaan van het aantal kilometers, dan wat het nu heeft uitgehouden.
                    een stuk dat vervangen wordt onder garantie daar krijgt men geen garantie meer op, maar een stuk dat vervangen werd buiten de garantieperiode daar loopt terug een garantie van 2 jaar voor, vanaf het ogenblik van de herstelling.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Bij mijn weten krijg je nooit garantie op iets wat in garantie wordt uitgevoerd hoor. Tenzij je zelf iets betaalde, al was het maar 1 Euro. Het hele verhaal hangt hakerig aan elkaar.
                      Klopt niet. Op herstellingen heb je enerzijds garantie op onderdelen en anderzijds garantie op het werk. Hier zal dat 1 jaar op werk geweest zijn en twee jaar op onderdelen. Die twee jaar zal met zeven dagen overschreden zijn.

                      Let wel, als je ooit een probleem hebt met een iets in garantie, en het oplossen van het probleem neemt wat tijd in beslag, dan wordt de garantie periode verlengt met de verloren tijd :

                      Kan de garantietermijn verlengd worden?

                      1. De garantietermijn van 2 jaar wordt opgeschort gedurende de herstellings- of vervangingsperiode.
                      2. U geniet niet van een nieuwe garantietermijn van 2 jaar, maar de reeds begonnen termijn begint opnieuw te lopen vanaf het moment van de vervanging of de beëindiging van de reparatie.
                      Bron http://economie.fgov.be/nl/consument.../#.UxHtPvl5NIE
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Shoves Bekijk Berichten
                        een stuk dat vervangen wordt onder garantie daar krijgt men geen garantie meer op, maar een stuk dat vervangen werd buiten de garantieperiode daar loopt terug een garantie van 2 jaar voor, vanaf het ogenblik van de herstelling.
                        Dus een terugroepactie is een manier het defect niet binnen de garantieperiode te moeten herstellen. Daarna trek jij je plan maar. Ben ik blij, dat niet alle merken zomaar overgaan tot een terugroepactie. Dus in het vervolg niet aftekenen voor een terugroepactie, maar voor een herstelling ?

                        Comment


                        • #32
                          ik ga er alleszins vanuit dat mijn moeder haar 1.2 tsi geen kettingprobs krijgt

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            in nl, waar wat meer benzines rondrijden stelt vw dat een distributieketting een autoleven lang moet meegaan
                            In Nederland hebben we een afwijkende wetgeving als het gaat om (consumenten-) koop. De Nederlandse wet schrijft namelijk minimaal 1 jaar garantie voor, maar daarna moet het product blijven voldoen aan de te verwachten levensduur. De "coulanceregeling" van PON is dan ook een wassen neus - zo probeert de importeur nog wat centjes binnen te halen voor iets dat eigenlijk gewoon onder garantie valt.

                            Een herstelling waar de eigenaar nu nog €1200 voor neer moet tellen is nauwelijks "coulance" te noemen. De reparatie zou ca. €1400 kosten en de dealers hier gooien het op 50/50 (dus zo'n €700 voor de klant).

                            Overigens komt de stelling dat de ketting "een autoleven" mee moet gaan op conto van VW GmbH (Duitsland dus), niet op die van de "Nederlandse VW" (zijnde importeur PON).

                            N.B.: er zijn aardig wat VW eigenaren die met het probleem even de grens overwippen naar Dld. De Duitse dealers schijnen veel gemakkelijker te zijn in deze, wellicht de moeite waard voor TS?

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
                              In Nederland hebben we een afwijkende wetgeving als het gaat om (consumenten-) koop. De Nederlandse wet schrijft namelijk minimaal 1 jaar garantie voor, maar daarna moet het product blijven voldoen aan de te verwachten levensduur. De "coulanceregeling" van PON is dan ook een wassen neus - zo probeert de importeur nog wat centjes binnen te halen voor iets dat eigenlijk gewoon onder garantie valt.

                              Een herstelling waar de eigenaar nu nog €1200 voor neer moet tellen is nauwelijks "coulance" te noemen. De reparatie zou ca. €1400 kosten en de dealers hier gooien het op 50/50 (dus zo'n €700 voor de klant).

                              Overigens komt de stelling dat de ketting "een autoleven" mee moet gaan op conto van VW GmbH (Duitsland dus), niet op die van de "Nederlandse VW" (zijnde importeur PON).

                              N.B.: er zijn aardig wat VW eigenaren die met het probleem even de grens overwippen naar Dld. De Duitse dealers schijnen veel gemakkelijker te zijn in deze, wellicht de moeite waard voor TS?
                              Badankt voor het constructieve antwoord, hopelijk is de ts nog niet weg...

                              Comment


                              • #35
                                pon heeft net als dieteren lange tijd geprobeerd het onder de mat te schuiven, maar in nl staan ze met hun tsi-kettingen-garantie toch verder, onder druk van de consumentenbonden, ik vrees dat in be het beperkt aantal tsi-motoren (nog) niet genoeg in de media zitten

                                en als het idd zoals in bericht telegraaf duidelijk staat dat vw stelt dat de ketting een autoleven moet meegaan mag vw in be van mij dieteren op het matje roepen, o utopie

                                Comment


                                • #36
                                  wat is een autoleven? als een ketting 250k km meegaat is dat voor 90% van de bevolking een auto leven lang.
                                  bij mij zit 80% van mijn autos boven de 300k km en geld die regel dus niet. net zoals ze op een heleboel auto onderdelen levenslange garanty geven. maar de kleine letters omschrijven dan wel wat levenslang in een auto betekent

                                  Comment


                                  • #37
                                    ze zullen vast langer bedoelen dan wat meer als 40k

                                    ik zou de kettingen-zaak-pon toch gebruiken als argument tegen dieteren

                                    Comment


                                    • #38
                                      Het feit dat vw zo snel tussen wil komen is omdat ze weten dat er slechte kettingen zijn.
                                      Het kan niet dat die terug kapot is na 23000 kms. Ik zou toch eens bellen naar de rechtsbijstand. Denk dat je dit wel eens kan winnen.
                                      Maar ook dat dit heel lang zal aanslepen en je ondertussen dus niet kan rijden.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ik kan verkeerd zijn maar als het in de garantieperiode al een gekend probleem was, ze proberen het op te lossen, het raakt niet opgelost en de de TS heeft aangetekende brieven naar zijn dealer ivm het probleem. Dan blijft dit specifiek probleem toch onder garantieregeling vallen? Maar dan ook enkel maar die ketting hé.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                                          Ik kan verkeerd zijn maar als het in de garantieperiode al een gekend probleem was, ze proberen het op te lossen, het raakt niet opgelost en de de TS heeft aangetekende brieven naar zijn dealer ivm het probleem. Dan blijft dit specifiek probleem toch onder garantieregeling vallen? Maar dan ook enkel maar die ketting hé.
                                          Zo zou het toch moeten maar, en deze uitleg heb ik gekregen van een vriend / mechanieker die voor Opel werkt dus reken mij hier nu niet op af
                                          Alle aangegeven problemen moeten binnen een bepaalde periode opgelost zijn.
                                          Is die tijdspanne gepasseerd dan hangt alles af van de goodwill van de dealer.
                                          Met andere woorden, dan moet de dealer dit zelf betalen.
                                          Dan proberen ze dikwijls met een voorstel om elk de helft van de kosten te dragen.
                                          .



                                          Tapatalk Pro
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X